Thursday, June 18, 2009

السقوط !!!

صديقة جميلة
تود لو كان العالم كاملا و جميلا
و كل البشر ملائكة و طيبون
اقول لها و هيا تشعر بالاسي
تجاه انزلاقات البعض المريعة
نحو حافة السقوط
لا تبتئسي فان لكل شئ سبب
و لكل غرور اجل
و لو بعد حين
لا تقتنع باجابتي فتزيد
و لكن لماذا هذاالسقوط
و التمرغ في الوحل؟
فاقول ان البعض يدمن الضحك علي انفسهم
...يطلقون بعض الصفات التافهة و البذئية
علي الاخرين دون حساب ...ينسون في غمرة هياجهم
و رغبتهم في الاساءة الاخرين
ان يقرأوا بيتا من الشعر يقول
"لاتنه عن خلق وتأتي بمثله عار عليك إذا فعلت عظيما"
يطلقون بعض الكذبات البيضاء
هنا و هناك لتجميل قبحهم الداخلي
ثم ما يلبثوا ان يصدقوا انفسهم هذه الكذبات.....
هؤلاء هن الساقطات
و هكذا يجب ان ابدأ حديثي عنهن
و لانهن ساقطات من نوع خاص
سيكون حديثي عنهن اكثر تحديدا و خصوصية.....
فهن ساقطات الضمير
غالبية الناس تعتقد ان العاهرة ساقطة
لانها تبيع جسدها مقابل المال
او بغير المال فهي احيانا
تبيعه لمجرد الرغبة
فماذا يمكن ان نسمي تلك التي تبيع ضميرها
...مبادئها..و اقوالها بلا ثمن؟؟؟
انا اقول انها ساقطة من نوع خاص
و خاص جدا كمان!!!
انها ساقطة من النوع الذي يظهر خلاف ما يبطن
النوع الذي يبتسم في وجهك عندما يراك
يبكي دموع التماسيح عندما تحزن
و لكنه مستعد ان يطعنك في ظهرك
لمجرد تحقيق رغباته الشخصية
النوع الذي يمكنه ان يبيعك بلا ثمن
فقط لمجرد نزوة عابرة
او شهوة جسد عارمة
انها ساقطة من النوع الذي يلبس افضل ما عنده امام الناس
ولا يضيره ان ينزع ثياب الطهر و العفة مع نفسه
النوع الذي يجيد نقد الاخرين و تعنيفهم ان اخطأوا
ولا يهتز ضميره شعرة ان جاء هو
بمثل ما جاءوا به اضعاف
النوع الذي يكره التبرير و افتعال الاسباب
وهو الذي لا يتورع عن ارتكاب الاذي و الحماقات
حتي دون مبررات
و ماذا يضيرنا نحن من سقوطهم و تمرغهم في الاوحال؟
لا شئ ....
ولا يوجد لدينا ما نفعله حيال هذا السقوط المريع
الا ان نسأل الله لنا و لكل من نحبهم السلامة منه
و نسأل لهؤلاء الساقطات الهداية و اصلاح الحال
و اولا و اخيرا نسأل الله ان يعطي كل فرد علي قدر نيته !!!!

9 comments:

مثلية وجدت ذاتها said...

ازيك يا جسور وحشتني كتاباتك ووحشتيني

kolona bachar said...

3azizaty

ma3aniki kanat wadiha tamaman

wkalimat sakitat men naw3 5as

3ajabateni kasiran fe3lan hom kazalek

wajamil ba3ed kol ma takalamti an

tatamni lahom lhidya wa lahou you3ti

kolon 3ala hasab niyatih kalam safi

whadef wasarih

tahiyati

AnGeL said...

عزيزتي

فعلا انه لسقوط وسقوط مريع
أعوذ بالله شو بخاف من هالنوعية من الناس مابتعرفي ايمتى بيكون اجلك معاهم
فجئة مابلاقي نفسك الا مطعونة منهم


يا ستي اللهم امين
وانتي دعواتك سوبر ومستجابة بإذن الله

ارق التحيات لارق قلب

سـمــــــــــا said...

جسور يا قمري .. وحشاني كتييييير أوي .. ايه البوستات النارية دي بس يا جميل ? والله كلامك دا فكرني بواحدة كده من اول ما شفتها قلت عليها حية ناعمة بتلبس القناع اللي قدامها بيكون محتاجه في وقتها بس مع الوقت بيظهر قبحها الحقيقي لان محدش هيقدر يمثل طول الوقت وخصوصا لو كانت شخصيته بالونة غرور منفوخة هوا . المهم سيبك انتي يا جميل طالما الافاعي بقبحها بعيد عنا يبقي الحياة جميلة طالما فيها ناس سكر زيك انتي ومنمن . تحياتي يا أرق جسور

سـمــــــــــا said...

تصوري لما قريت الكلام تاني إكتشفت انه مع كل جملة بتمر قصاد عيني شخصية ما بس فيه شخصيات محددة فازت بنصيب الاسد من الصفات دي والغريب انهم أكتر ناس بيصدعوا دماغك بالمباديء واكتر ناس بيحاولوا يقنعوكي هما قد ايه شهداء الحب وانهم ضحية غدر الاخرين هههههههه. دا ايه السقوط المدوي دا يا ناس :))

جسور سرية said...

العزيزة
م ت ذ سابقا م و ذ حاليا سلامات
يا دي الهنا يا دي النور و الله منورة البلوج بجد
:)
و انتي كمان وحشتيني موت...ابقي شرفيني علي طول يا جميل

جسور سرية said...

العزيزة كلنا بشر
نعم نحن نمر يوميا باشخاص في حالات سقوط متنوعة الا ان السقوط الخاص هو اكثر ما يلفت الانظار
شكرا لاعجابك بكلماتي و ابقي شرفيني بالزيارة تاني

جسور سرية said...

العزيزة انجل
ازيك يا جميل ليكي وحشة و الله
يا سيتي النوعية دي من الناس بتخليك تشك في نفسك و في عقلك و تقعد تقول معقولة يكون في ناس بالشكل ده......تبدو ارواحهم اجمل ما تكون الا ان نفسهم تخبئ اسوأ ما يتصوره عقل بشر من خداع و مرواغة و خيانة و عدم احترام لابسط مبادئ الاخوة الانسانية
يا سيتي ربنا يكفيكي و يكفي احبابكم شر الطعنات الغادرة و يملأ حياتك بالجميلين و الجميلات من البشر

تحياتي يا احلي و ارق و اجمل انجل

جسور سرية said...

سيمو يا احلي سيمو
انا دخلت المدونة قلت ايه النور ده يا ناس اتاري سيمو مشرفاني ....طيب كنت تديني خبر عشان افرش الارض ورد احمر الاول هههههههههههه
كلامك صحيح ١٠٠% يا سمسم اكتر الناس الي بيظهروا علي حقيقتهم هم اجمل و افضل من نراهم او نعاشرهم لاول مرة و لكن كما يقول المثل يمكنك ان تخدع بعض الناس كل الوقت او كل الناس بعض الوقت و لكنك لن تستطيع ان تخدع كل الناس كل الوقت !!!

و زي ما قلتي في كل منعطف من حياتك يمر عليك اشخاص بمثل هذه الصفات الساقطة الا ان هناك من يستأثرون بنصيب الاسد من هذه الاوحال ....مرة واحدة و فجأة و دون مقدمات يقدمونها لك في عرض درامي واحد
ربنا يسلمك انتي يا قمر من النوعية دي و يملأ طريقك ببنات و اولاد الحلال